Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τρεις εικόνες για τον Άγιο Χαράλαμπο

 Τρεις εικόνες  για τον Άγιο Χαράλαμπο

9-2-2023

Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός


Το κείμενο είναι του 2021, 

αλλά λόγω εορτής επιβάλλεται η θύμηση του

 

 Ο Άγιος Χαράλαμπος εορτάζεται  με κάθε μεγαλοπρέπεια από τις αρχές του 19ου αιώνα  ως Πολιούχος  της πόλεως του Ληξουρίου και ευρύτερα  ως άγιος προστάτης της περιοχής επαρχίας Πάλης. 

Το 2020 με τις ευλογίες του Μητροπολίτη μας, κου Δημητρίου,  με την επιθυμία του εφημέριου του Ιερού Ναού του Αγίου Χαραλάμπους, 

π. Ιωάννη Φραγκισκάτου και με χορηγό τον Παναγή Ατσάρο, εκδόθηκε η εργασία του υπογράφοντα το κείμενο,  που αφορούσε στην ιστορία του ομώνυμου ναού στο Ληξούρι.

Σε αυτή τη σύντομη αναφορά μου, θέλω να παρουσιάσω τρεις εικόνες  του Αγίου Χαραλάμπους, από τις πολλές ενδιαφέρουσες στην αξία τους, τις οποίες και έχω καταγράψει, για να τιμήσω τον μεγάλο ιερομάρτυρα του Χριστού, Χαράλαμπο.


1. Φορητή εικόνα μικρών διαστάσεων που εικόνιζε τον άγιο Χαράλαμπο δεόμενο στον Χριστό, και στέκεται ενάντια στην πανώλη  την οποία και καταπατά.  Στο κάτω μέρος εικονίζονταν οι τρεις Ιεράρχες. Η εικόνα ανήκε στην Επτανησιακή  Αγιογραφική Σχολή, αποδιδόταν σε Ληξουριώτη αγιογράφο του 18ου αιώνα και ήταν τοποθετημένη στο βορεινό τοίχο του ναού της Παναγίας των Τυπαλδάτων ή όπως την έλεγαν παλιά, η Παναγία στον Ποταμό. (Χαυδάτα). Δυστυχώς, η εικόνα όπως και όλη η εκκλησία, καταστράφηκε ολοσχερώς από τη φοβερή πυρκαγιά, που ξέσπασε από βραδύς, της εορτής  του Αγίου Χαραλάμπους το 2020. 


2.  Παρόμοια  εικόνα, με αυτή της Παναγίας του Ποταμού στα Τυπαλδάτα,  μικρών διαστάσεων, εξαιρετικής τέχνης, προσεγμένη στις αγιογραφημένες μορφές, είναι αυτή που ανήκει στον ιερό ναό  Μητροπόλεως του Ληξουρίου, Παντοκράτορα.  Η εικόνα στο κάτω μέρος εικονίζει στοιβαγμένα πτώματα, θύματα της πανώλης μέσα σε μια σκληρή χρωματική μαυρίλα, ενώ ίσα που ξεχωρίζει ένας σκελετός, που υποδηλώνει το κακό της  φοβερής αρρώστιας. 

Αντίθετα, στην εικόνα του Αγίου Χαραλάμπους στα Τυπαλδάτα οι νεκροί εικονίζονται ως πτώματα πεταμένα στο δρόμο, πίσω και πλάι από τον εικονιζόμενον  άγιο Χαράλαμπο και στο κάτω μέρος, μπροστά στα πόδια του, ξεπροβάλει ο θανατικός σκελετός του κακού. Οι δυο εικόνες έχουν ομοιότητα, αλλά και κάποιες διαφορές. Πιθανόν να είναι έργα του ιδίου αγιογράφου. Ενδιαφέρον  αγιογραφικό είναι η παράσταση « της ευλογίας από τον Χριστό προς τον άγιο Χαράλαμπο και το στεφάνωμα αυτού ως δόξα Θεού και υψίστη τιμή από τους αγγέλους, προσφέροντάς του ως στέφανον, ενεπίγραφο ειλητάριο ». Μάλιστα το ειλητάριο το αγγίζει και ένας από τους θνητούς, υποστηρίζοντας τη θεία αμοιβή από τον Ύψιστο Θεό.  Λαός και άρχοντες,  τοποθετημένοι αγιογραφικά, δεξιά και αριστερά της εικόνας συμπληρώνουν το κύριο θέμα που είναι το θαύμα του αγίου Χαραλάμπους εναντία στην πανώλη. 


3. Η εικόνα του αγίου Χαραλάμπους δια χειρός του εξαίρετου αγιογράφου ιερομονάχου Παρθενίου Λουκέρη το 1921, δείχνει τον άγιο μετωπικό και ευλογών, κρατώντας το ευαγγέλιο στο ένα χέρι. Το έργο, είναι  μια εικόνα μετρίων διαστάσεων και αγιογραφημένη  πάνω σε ξύλινη φτενή επιφάνεια. Ωστόσο, ο ίδιος αγιογράφος, μας έχει αφήσει  με τον χρωστήρα του, σε αρκετούς ναούς τη μορφή του αγίου Χαραλάμπους, έτσι πάντα «μετωπικό και ευλογούντα».


 Χρόνια Πολλά και καλά 










Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Δ.Σ. Δήμου Ληξουρίου για τις Εργατικές Κατοικίες

Εργατικές κατοικίες και Αλιευτικό Καταφύγιο Αθέρα ήταν τα δυό θέματα που απασχόλησαν για περισσότερες από 4 ώρες το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας, χτες βράδυ. Μεγάλη η προσέλευση τόσο των ιδιοκτητών των εργατικών κατοικιών, όσο και των Αθεριάνων που περιμένουν να βρουν λύση στα προβλήματα τους. Σε αυτήν την ανάρτηση θα αναφέρουμε μόνο για τις εργατικές κατοικίες.... Με τον Διονύση Αραβαντινό να επισημαίνει, απευθυνόμενος στην Δημοτική Αρχή, ότι 4 μήνες είναι πολύς χρόνος για να μελετηθεί και να συζητηθεί το μείζον θέμα των Εργατικών Κατοικιών. Επί 6 χρόνια, περιμένουμε να δούμε αν αλλάξουν οι συντελεστές δόμησης, ποιός είναι υπεύθυνος για την κατεδάφιση των κόκκινων κτηρίων των Εργατικών κατοικιών, κλπ, συνεχίζει ο κ. Αραβαντινός. "Ο νεοεκλεγέντας Βουλευτής θα έπρεπε σήμερα να είναι εδώ. Θα έπρεπε να έχει γίνει μιά συνάντηση με όλους τους παράγοντες οι οποίοι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για να δοθεί λύση στο πρόβλημα των εργατικών. 38 από τις 54 κατοικίες είναι υπό κατεδ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΣΥ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ 2020

Το φαίνεσθαι και το είναι της απορροφητικότητας!! Η μάχη των εντυπώσεων και των αντιπαραθέσεων περί απορροφητικότητας των κονδυλίων, ανάμεσα στην Περιφερειακή Αρχή της ΝΔ-ΚΙΝΑΛ και στην αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, καλά κρατεί. Επισκέψεις, συναντήσεις, φωτογραφήσεις,  μεταφέροντας ο ένας τις ευθύνες στον άλλο, διεκδικώντας ο καθένας για λογαριασμό του,το ρόλο του καλύτερου διαχειριστή. Κρύβοντας ότι η ανυπαρξία, οι καθυστερήσεις σε έργα υποδομών έχουν να κάνουν με την πολιτική , βάση της οποίας οι πόροι, το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης της Τοπικής Διοίκησης, το πλαίσιο που κινείται ο προϋπολογισμός της Π.Ι.Ν. είναι προσδιορισμένο μέσα από  το Μεσοπρόθεσμο 2018-2022. Κρύβοντας ότι η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση, η ιεράρχηση πόρων από ΠΔΕ και ΕΣΠΑ είναι συστατικό στοιχείο της πολιτικής, ΕΕ και έχει προτεραιότητα, τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων . Πολιτική που προχωράει ταχύτατα η ΝΔ, προετοίμασε ο ΣΥΡΙΖΑ και πρ

Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς

    Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς                                                 Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός  Αντιβούιζαν τα μεγάλα τουρκικά κανόνια για να πέσει το Μεσολόγγι στα χέρια του Ομέρ Βρυώνη και του Κιουταχή. Πλησίαζαν Χριστούγεννα του 1822… Το ζύγι ασύμμετρο στους δίσκους της ζυγαριάς. Μολύβι βαρύ και οπλισμού καμάρια, μισθοφόρους πεινασμένους και διψασμένους για σάρκα και αίμα, όλα τούτα ήταν λαμπερά κοσμήματα στρατοπέδου, υπογραμμισμένα με τουρκική σίγουρη βούλα, που την καμάρωνε και τα διαφέντευε η Τουρκιά. Μέσα στο Μικροάλωνο του Κόσμου, το Μεσολόγγι, ήταν όλα παραμερισμένα τα της ζωής μαργαριτάρια, όλα, με πρώτο το γάλα της μάνας και του ανήμπορου τη βοήθεια. Το Μεσολόγγι κρατούσε άμυνα με πέτρες και ξύλα ενάντια στους ανέμους της Τουρκιάς, κι ομοίαζε μικρή σταγόνα, πόκρυβε μεγάλη δύναμη. Το ξεσκλούδιον ρούχο των Μεσολογγιτών, γινόταν στη μάχη συμπαγές βελούδο, ασπρογάλανο, ωσάν της Σημαίας μας τα χρώματα.  Κι ήρθε ο ποιητής, καλεσμένος από Άνωθεν…, ο μεγάλος Διονύσ