Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ανδρόνικος Θεοδ. Κουρούκλης - Ένας λαμπρός αρχιμουσικός

 Ανδρόνικος Θεοδ. Κουρούκλης

Ένας λαμπρός αρχιμουσικός 


Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός  



Γεννήθηκε το 1916 στο Ληξούρι. Από τη νεανική του ηλικία εκδήλωσε την αγάπη του και την κλίση του προς τη θεία τέχνη της  μούσας Τερψιχόρης. Έτσι παράλληλα με τα μαθητικά του χρόνια  στο Πετρίτσειο  Γυμνάσιο Ληξουρίου έκανε και τα πρώτα μουσικά του βήματα στην Φιλαρμονική του Ληξουρίου, όπου κατά τα έτη 1953 έως 1955 τη διεύθυνε ως αρχιμουσικός. 

Διατέλεσε στην Κατοχή μέλος της Αχτιδικής Επιτροπής του Κ.Κ.Ε. της περιοχής Κεφαλονιάς και Ιθάκης και μέλος της Επαρχιακής Επιτροπής Πάλης του Ε.Α.Μ. Λόγω αυτών των ιδιοτήτων αντιμετώπισε και τις διώξεις των μεταδεκεμβριανών κυβερνήσεων. Αναγκάστηκε να καταφύγει στο εξωτερικό, όπου και εκεί συνέχισε τις  μουσικές σπουδές του.

Έπειτα γύρισε στην Ελλάδα όπου το 1962 πήρε από το Ελληνικό Ωδείο «Πτυχίο ενοργανώσεως πνευστών οργάνων και Διευθύνσεως Μπάντας» με άριστα.  Ακολουθούν στα δυο επόμενα χρόνια, Ιούλιος του 1963 και Ιούλιος του 1964 τα πτυχία «Ωδικής και Αρμονίας» αντίστοιχα με άριστα  παμψηφεί και με καθηγητές τον Αντίοχο Ευαγγελάτο και τον Μάριο Βάρβογλη. Τέλος το 1969 με άριστα παμψηφεί το πτυχίο και δίπλωμα Αντίστιξης και Φούγκας.

Ο Ανδρόνικος Κουρούκλης χρημάτισε αρχιμουσικός σε πολλές φιλαρμονικές της Ελλάδος, όπως του Ληξουρίου, Αιγίου, Άρτας, Πρέβεζας, Πύργου Ηλείας, Αγρινίου, Δάφνης και Λευκάδος.

Το 1975 οργάνωσε και διεύθυνε τη μικτή χορωδία Συλλόγου Ορφέας Λευκάδος. Το 1982 δημιούργησε και διεύθυνε τη μικτή χορωδία «Αρμονία» Πρέβεζας, όπως επίσης και την Παιδική Χορωδία Πρεβέζης.

Πρόσφερε τις υπηρεσίες του ως μαέστρος στα παραρτήματα της ΠΕΑΕΑ Ηλιούπολης και Δάφνης και από τις αρχές του 1986 έως το θάνατό του διεύθυνε τη χορωδία της ΠΕΑΕΑ, όπου συμμετείχε σε πλήθος  εκδηλώσεις στην  Ηλιούπολη τον Οκτώβρη του 1987, στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής και το 1988 και στη γιορτή της ΕΠΟΝ στον Υμηττό το 1988.

Ο Ανδρόνικος εκτός από αξιόλογος μαέστρος ήταν και θαυμάσιος ενορχηστρωτής. Μας άφησε ένα πλήθος από ενορχηστρώσεις για μπάντα και για χορωδία, εργασία αξίας λόγου που θα ήταν ευχής έργο να δημοσιευτεί. Ένα μέρος από το αρχείο του σύμφωνα με την επιθυμία του το άφησε στην Φιλαρμονική  της ιδιαιτέρας του πατρίδας, στο Ληξούρι.

Με τη σύνθεση δεν καταπιάστηκε ιδιαιτέρως, μα η αγάπη του και ο σεβασμός του για τον Ληξουριώτη ποιητή Μικελάκη  Άβλιχο, όπως και για τον Κώστα Βάρναλη, τον ώθησαν και μελοποίησε κάποια ποιήματα τους για μικτή χορωδία.

Σε στίχους Μικελάκη  Άβλιχού τα : «Ιτιά», την περίφημη  ποιητική απάντηση του Άβλιχου προς τον Κωστή Παλαμά «Έρημου βράχου μια βρυσούλα», «Στίχοι πειρασμού».  Σε στίχους του ποιητή Κώστα Βάρναλη τα : «Ο οδηγητής». «Οι μοιραίοι», «Ύμνος της Νιότης». Κάποιες από αυτές τις συνθέσεις δημοσιεύτηκαν για πρώτη φορά στο δίτομο έργο  «Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα».

Ο Ανδρόνικος  Κουρούκλης  ήταν ένας προικισμένος καλλιτέχνης. Αφιέρωσε  ολόκληρη τη ζωή του στο λαό και στη τέχνη, με τη διακριτικότητα, την ειλικρίνεια  και την αφοσίωση που μόνο οι αληθινοί καλλιτέχνες διαθέτουν.

Η χορωδία της Εθνικής Αντίστασης είχε την ευτυχία  να τον έχει κοντά της, στην αρχή σαν απλό μέλος της κι αργότερα σαν μαέστρο της. Στις δυο αυτές περιόδους εργάστηκε με ταπεινοφροσύνη αλλά και με «ιερή ευλάβεια». Φρόντισε να συγκεντρώσει, να ενορχηστρώσει και να διδάξει τα τραγούδια που εμψύχωσαν τον αγωνιζόμενο λαό ενάντια στον ξένο κατακτητή. Μετέφερε το αντάρτικο τραγούδι στις πιο απόμακρες γειτονιές της Αθήνας και του Πειραιά, στην Κρήτη, στο Αίγιο, στην Πρέβεζα, αποσπώντας τον ενθουσιασμό και τη συγκίνηση του κόσμου. Με τις απείθαρχες γερασμένες φωνές των αγωνιστών που αποτελούσαν τη χορωδία της ΠΕΑΕΑ, κυκλοφόρησε  μία αξιόλογη ταινία εγγραφής (κασέτα,) που δεν είχε τίποτε να ζηλέψει  από τις επαγγελματικές του είδους. Ιδιαίτερα όμως  με το ήθος , την καλοσύνη, το χιούμορ που τον χαρακτήριζαν, κατάφερε να εμψυχώνει και να δίνει από το πλούτο της ψυχής του πάντα το καλύτερο. 

Ο Ανδρόνικος Κουρούκλης έφυγε από τη ζωή το 1989, αφήνοντας πίσω του άξιους  μαθητές τόσο στη μουσική παιδεία του όσο και στην αγωνιστική δράση του ακέραιου ήθους του.












Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Δ.Σ. Δήμου Ληξουρίου για τις Εργατικές Κατοικίες

Εργατικές κατοικίες και Αλιευτικό Καταφύγιο Αθέρα ήταν τα δυό θέματα που απασχόλησαν για περισσότερες από 4 ώρες το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας, χτες βράδυ. Μεγάλη η προσέλευση τόσο των ιδιοκτητών των εργατικών κατοικιών, όσο και των Αθεριάνων που περιμένουν να βρουν λύση στα προβλήματα τους. Σε αυτήν την ανάρτηση θα αναφέρουμε μόνο για τις εργατικές κατοικίες.... Με τον Διονύση Αραβαντινό να επισημαίνει, απευθυνόμενος στην Δημοτική Αρχή, ότι 4 μήνες είναι πολύς χρόνος για να μελετηθεί και να συζητηθεί το μείζον θέμα των Εργατικών Κατοικιών. Επί 6 χρόνια, περιμένουμε να δούμε αν αλλάξουν οι συντελεστές δόμησης, ποιός είναι υπεύθυνος για την κατεδάφιση των κόκκινων κτηρίων των Εργατικών κατοικιών, κλπ, συνεχίζει ο κ. Αραβαντινός. "Ο νεοεκλεγέντας Βουλευτής θα έπρεπε σήμερα να είναι εδώ. Θα έπρεπε να έχει γίνει μιά συνάντηση με όλους τους παράγοντες οι οποίοι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για να δοθεί λύση στο πρόβλημα των εργατικών. 38 από τις 54 κατοικίες είναι υπό κατεδ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΣΥ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ 2020

Το φαίνεσθαι και το είναι της απορροφητικότητας!! Η μάχη των εντυπώσεων και των αντιπαραθέσεων περί απορροφητικότητας των κονδυλίων, ανάμεσα στην Περιφερειακή Αρχή της ΝΔ-ΚΙΝΑΛ και στην αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, καλά κρατεί. Επισκέψεις, συναντήσεις, φωτογραφήσεις,  μεταφέροντας ο ένας τις ευθύνες στον άλλο, διεκδικώντας ο καθένας για λογαριασμό του,το ρόλο του καλύτερου διαχειριστή. Κρύβοντας ότι η ανυπαρξία, οι καθυστερήσεις σε έργα υποδομών έχουν να κάνουν με την πολιτική , βάση της οποίας οι πόροι, το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης της Τοπικής Διοίκησης, το πλαίσιο που κινείται ο προϋπολογισμός της Π.Ι.Ν. είναι προσδιορισμένο μέσα από  το Μεσοπρόθεσμο 2018-2022. Κρύβοντας ότι η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση, η ιεράρχηση πόρων από ΠΔΕ και ΕΣΠΑ είναι συστατικό στοιχείο της πολιτικής, ΕΕ και έχει προτεραιότητα, τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων . Πολιτική που προχωράει ταχύτατα η ΝΔ, προετοίμασε ο ΣΥΡΙΖΑ και πρ

Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς

    Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς                                                 Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός  Αντιβούιζαν τα μεγάλα τουρκικά κανόνια για να πέσει το Μεσολόγγι στα χέρια του Ομέρ Βρυώνη και του Κιουταχή. Πλησίαζαν Χριστούγεννα του 1822… Το ζύγι ασύμμετρο στους δίσκους της ζυγαριάς. Μολύβι βαρύ και οπλισμού καμάρια, μισθοφόρους πεινασμένους και διψασμένους για σάρκα και αίμα, όλα τούτα ήταν λαμπερά κοσμήματα στρατοπέδου, υπογραμμισμένα με τουρκική σίγουρη βούλα, που την καμάρωνε και τα διαφέντευε η Τουρκιά. Μέσα στο Μικροάλωνο του Κόσμου, το Μεσολόγγι, ήταν όλα παραμερισμένα τα της ζωής μαργαριτάρια, όλα, με πρώτο το γάλα της μάνας και του ανήμπορου τη βοήθεια. Το Μεσολόγγι κρατούσε άμυνα με πέτρες και ξύλα ενάντια στους ανέμους της Τουρκιάς, κι ομοίαζε μικρή σταγόνα, πόκρυβε μεγάλη δύναμη. Το ξεσκλούδιον ρούχο των Μεσολογγιτών, γινόταν στη μάχη συμπαγές βελούδο, ασπρογάλανο, ωσάν της Σημαίας μας τα χρώματα.  Κι ήρθε ο ποιητής, καλεσμένος από Άνωθεν…, ο μεγάλος Διονύσ