Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι καραγωγείς του Ληξουρίου  

Δημοσιεύτηκε
14/05/2022 στις 21:10
272

 Οι καραγωγείς του Ληξουρίου  

Γραφει ο Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός 

Ένα από τα παλιά επαγγέλματα που οριστικά έχουν εκθλίψει είναι αυτό του καραγωγέα.  Η λέξη καραγωγέας  προέρχεται από τις λέξεις: το κάρον και από την αρχαία ελληνική αγωγεύς, δηλαδή είναι αυτός που οδηγεί  το κάρο.

Ο καραγωγέας ήταν οδηγός και τις περισσότερες φορές ο ιδιοκτήτης του κάρου, μεταφορικού μέσου με δύο ως επί τω πλείστον τροχούς, που έσερνε άλογο, δηλαδή  ήταν οδηγός ιππήλατου οχήματος (κάρου).             Εκτελούσε  κάθε είδους μεταφορά, προσφέροντας μεγάλη υπηρεσία στο κοινό, πριν εμφανιστεί το αυτοκίνητο, όπως γίνεται και σήμερα με τα ΔΧ (Δημοσίας Χρήσης) αυτοκίνητα, για την ανέγερση των σπιτιών καθώς και των διαφόρων δημοσίων και ιδιωτικών έργων.Η δουλειά των καροτσιέρηδων ήταν πολύ δύσκολη, λόγω που δούλευαν με όλες τα καιρικές συνθήκες κι έπρεπε να  κάνουν μεταφορές σε κοντινές και μακρινές αποστάσεις, ακόμη και να κουβαλούν πέτρες από τα λατομεία και άμμο από τα ποτάμια.           

Τα μονόκαρα, κάρα  με τους δύο τροχούς, ήταν και ανατρεπόμενα, διευκολύνοντας έτσι την εκφόρτωση των οικοδομικών υλικών.Η στάση καθίσματος του καροτσιέρη ήταν ανάλογη με το κάρο. Όταν ήταν  άδειο το μονόκαρο, ο καροτσιέρης καθόταν εσωτερικά και  στην αριστερή γωνιά, για να μπορεί, με το δεξί χέρι που κρατούσε τα γκέμια (ηνία) και το καμουτσίκι, να κατευθύνει και να ελέγχει το άλογο ή το μουλάρι. Ο καροτσιέρης του διπλόκαρου, κάρο με τέσσερις τροχούς, καθόταν μπροστά και στο μέσο της καρότσας, κρατώντας και με τα δύο χέρια τα γκέμια. Στην περιοχή του Ληξουρίου  δεν υπήρχαν διπλόκαρα, τουλάχιστον δυο δεκαετίες πριν το σεισμό του 1953, λόγω που η πόλη είχε στενά σοκάκια και καντούνια και δεν ήταν εύκολο το πέρασμά τους από αυτά. Οι καραγωγείς του Ληξουρίου χρησιμοποιούσαν το κάρο με τις δυο ρόδες (μονόκαρο) και τα περισσότερα από τα ζωντανά τους ήταν μουλάρια.         

     Βέβαια, υπήρχαν και τα μικρά τετράτροχα καροτσίνια τα οποία τα χρησιμοποιούσαν  ιδίως στις μεταφορές πραγμάτων από τα πλοία και τα καΐκια ή έκαναν δουλειές στην περιοχή του πόρτου και ευρύτερα της παραλίας. Τέσσερα τέτοια καροτσίνια, με τέσσερις ρόδες είχε και ο παλιός καραγκιοζοπαίχτης του Ληξουρίου ο Ηρακλής Φαμπρίτσης. Αυτά τα καροτσίνια είχαν μήκος περίπου 4 μέτρα και οι ρόδες τους ήταν χαμηλές. Οι δυο μπροστινές ρόδες μπορούσαν να γυρίζουν μ’ ένα ξύλο, το οποίο ήταν στερεωμένο σαν σταυρός στο μπροστινό σύστημα, δηλαδή ήταν το τιμόνι του καροτσίνου. Η διαφορά ήταν πως τα καροτσίνια του Φαμπρίτση δεν τα τραβούσε κανένα ζωντανό, μουλάρι ή άλογο, αλλά οι αχθοφόροι  της παραλίας.            

 Βαρέλια, σακιά, σταφιδοβάρελα, μεγάλα και μικρά κιβώτια ξύλινα και χάρτινα, τσουβάλια και ότι άλλο μετέφεραν τα καΐκια και τ’ άλλα πλεούμενα, ήταν τα αντικείμενα που φορτώνονταν πάνω σε αυτά τα καροτσίνια και τα πήγαιναν στον προορισμό τους. Τα καροτσίνια τα έσπρωχναν δυο εργάτες- αχθοφόροι  από το πίσω μέρος και από μπροστά άλλοι δυο οι οποίοι είχαν τον έλεγχο για τη σωστή οδήγηση της κινούμενης πλατφόρμας.        

    Το  μονόκαρα που τα τραβούσαν άλογα ή μουλάρια είχαν δύο καρόροδες, δύο πλαϊνά ξύλα, δοκάρια, (τι­μόνια) και στο άκρο των δοκαριών στηριζόταν ένας ιμάντας πρόσ­δεσης του αλόγου με το κάρο. Από εκεί δενόταν η κοιλιά του ζώου με το κάρο. Επίσης, το άλογο φορούσε λαιμαριά που συνδεόταν με το κάρο με αλυσίδες που και αυτές εφαρμόζονταν στα πλαϊνά δοκάρια με ένα άγκιστρο και μ' αυτόν τον τρόπο τραβούσε το ζώο το κάρο.           

  Ακόμα,  το ζωντανό φορούσε στο κεφάλι την κεφαλάρια δηλαδή μια μάσκα με παρωπίδες, για να περιορίζεται το οπτικό πεδίο, να μην τρομάζει και να βλέπει μόνο μπροστά του. Στην πλάτη του αλόγου υπήρχε το σαμάρι που στην κορυφή του είχε δύο χαλκάδες μπρούτζινους που περνούσαν από μέσα τα δερ­μάτινα λουριά, τα γκέμια, που ήταν δεμένα από την κεφαλάρια του αλόγου και τα κρατούσε ο καραγωγέας. Με αυτά κατεύθυνε το ζώο, το σταματούσε ή το έκανε να ξεκινήσει με τη βοήθεια, βέ­βαια, προσταγμάτων.            

 Τα κάρα που τα χρησιμοποιούσαν για μεταφορές, συνήθως δεν  είχαν όπως οι άμαξες λάστιχο γύρω από το σί­δερο της ρόδας για να είναι αθόρυβες ούτε λάστιχο στα πέταλα του αλόγου για να μη γλιστράει Έτσι, όταν περνούσε το κάρο ακουγόταν από μακριά. Η κασέλα του κάρου, που αποτελούσε και τον κύριο κορμό αυτού του τροχοφόρου, ήταν απλή, στρωμένη με σανίδες. Το πίσω μέρος της κασέλας άνοιγε, ως πόρτα για να μπορούν να ξεφορτώσουν το μεταφερόμενο υλικό.  Από τις πλαϊνές πλευρές και μπροστά  είχε σανίδες υψωμένες περιμετρικά. Δέσποζαν οι μεγάλες σιδερένιες ρόδες,  που έκαναν θόρυβο όταν περνούσαν από τα γουλόστρατα καντούνια της πόλης. Σκληρό το μεροκάματο του καραγωγέα, γιατί δεν ήταν μόνο να διευθύνει το ζωντανό του με το  κάρο του στον προορισμό που ζητούσε ο πελάτης του, αλλά και να φορτώσει το κάρο και να το ξεφορτώσει. Οι περισσότεροι είχαν καπέλο, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, για να μην τους καίει ο ήλιος στο πρόσωπο,  ντυμένοι με την τράουζα -παντελόνι και με το πουκάμισο πιασμένο στη μέση με το πλεκτό ζωνάρι. Απαραίτητη η μάλλινη μπλούζα εσωτερικά για να απορροφάται ο ίδρωτας.            

   Στην πόλη του Ληξουρίου προσεισμικά υπήρχαν αρκετοί καραγωγείς, που εκτελούσαν τις μεταφορές όπου ήθελε ο πελάτης τους. Πολλοί από αυτούς είχαν το πόστο τους στο πίσω μέρος του Παντοκράτορα (μητρόπολη του Ληξουρίου), άλλοι στην παραλία, που περίμεναν τα καραβάκια να ξεφορτώσουν το εμπόρευμά τους, μεταφέροντας τα φορτία στους αποδέκτες τους, κάνοντας έτσι το αγώι.           

 Κατά τη σεισμική περίοδο του 1953 αλλά κυρίως και τη μετασεισμική οι καραγωγείς με το επάγγελμά τους βοήθησαν στην μεταφορά υλικών και πραγμάτων για να φτιαχτεί η πόλη. Βέβαια, τα φορτηγά και τα μηχανήματα του στρατού σήκωσαν το μεγαλύτερο βάρος αυτής της εργασίας, αλλά τότε το να έχεις ένα ζωντανό και μάλιστα να είσαι καραγωγέας, ήταν σίγουρο πως παρ’ όλη την ταλαιπωρία μπορούσες να έχει ένα καλό μεροκάματο.Με την παρουσία των φορτηγών αυτοκινήτων παραγκωνίστηκαν οι καραγωγείς και τα ζωντανά τους και σήμερα εξέλιπε οριστικά αυτό το παλιό επάγγελμα του κόπου και του μόχθου, καθώς και της προσταγής    

 Καραγωγείς του Ληξουρίου   γύρω στα 1910 από τους εκλογικούς καταλόγους της εποχής.  Αμούργης Παναγή ΣπυρίδωνΔρακόπουλος Δημητρίου ΓεράσιμοςΚαγγελάρης Αγγέλου ΘεόδωροςΚαστρινός Διονυσίου ΧαράλαμποςΜπαρτσαβιάς Παναγή Βασίλειος Μαζαράκης Μιχαήλ ΑπόστολοςΜηνιάτης-Κατσάνης Μαρίνου ΔιονύσιοςΣταματελάτος Πέτρος ΓεράσιμοςΤζουγανάτος Ανδρέου ΑντώνιοςΓερουλάνος  Σπυρίδων Σωκράτης   Καραγωγείς προσεισμικής και μετασεισμικής περιόδου Ηρακλής Φαμπρίτσης με τα καροτσίνια τουΓεράσιμος Σπυρίδων ΑρτελάρηςΑνδρέας Χαράλαμπου ΒουτσινάΠαναγής Γερασίμου ΒώροςΠαναγής Χαράλαμπου Κουταβάς (Τριχούρης)Χαράλαμπος Παναγής Κουταβάς  (Τριχούρης)Χαράλαμπος Παναγής Κουταβάς (Άφρος)Παναγής Φωκίωνα Πετράτος Μανόλης Σπυρίδων ΜαρκαντωνάτοςΕυθύμιος Εμμανουήλ ΜαρκαντωνάτοςΣπύρος, Σταύρος και Γεράσιμος Μαρκαντωνάτος, μετέπειτα πήραν ταξίΝικολής Κωνσταντίνου  ΓρηγορόπουλοςΧρήστος  Κωνσταντίνου ΓρηγορόπουλοςΘοδωρής (Κουτσοθοδωρής) Νικολάου Γρηγορόπουλος, μετέπειτα πήρε ταξίΑνδρογιάννης Νικολάου Γρηγορόπουλος μετέπειτα πήρε ταξίΝικόλας Ευάγγελου  Μαρούλης- ΚαμηνάρηςΝικόλαος Επαμεινώνδα ΚατερέλοςΖήσιμος  Μιχαήλ Λυκούδης Βασίλης Λεωνίδα ΛαδάςΔημήτριος Χαραλάμπου Συνοδινός ΧριστόδουλοςΧρίστος Γρηγορόπουλος και τα παιδιά του Χαράλαμπος και ΓεράσιμοςΣάββας ΜωραΐτηςΜίμης ΜωραΐτηςΔιονύσιος Κάρλος Χαραλάμπους ΠασχάληςΒασίλης Φάμπιος (Σκλεμπές) Παναγής Φάμπιος ( Σκλεμπές)Δημήτριος Βασιλείου ΦάμπιοςΧαράλαμπος Βασιλείου Φάμπιος (Σκλεμπές)Διονύσης Κουρούκλης (Κακούγιας)Γιώργος Τσιβράς (Χορευτούλης)Νέστορας Τσιβράς Σπύρος Δημητρίου Δαμουλιάνος (Κουφός)Λιάτος Χαράλαμπος Παναγής ( Κουτούλης)Γιάννης Κάρλος Διονυσίου ΠασχάληςΚοσμάς Καντιλιώρος ΒουτσινάςΚουλουμπής Γρίβας- ΡεπούσηςΔιονύσης Καμηνάρης- ΠρεντζάςΑνδρέας Καμηνάρης -Πρεντζάς  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Δ.Σ. Δήμου Ληξουρίου για τις Εργατικές Κατοικίες

Εργατικές κατοικίες και Αλιευτικό Καταφύγιο Αθέρα ήταν τα δυό θέματα που απασχόλησαν για περισσότερες από 4 ώρες το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας, χτες βράδυ. Μεγάλη η προσέλευση τόσο των ιδιοκτητών των εργατικών κατοικιών, όσο και των Αθεριάνων που περιμένουν να βρουν λύση στα προβλήματα τους. Σε αυτήν την ανάρτηση θα αναφέρουμε μόνο για τις εργατικές κατοικίες.... Με τον Διονύση Αραβαντινό να επισημαίνει, απευθυνόμενος στην Δημοτική Αρχή, ότι 4 μήνες είναι πολύς χρόνος για να μελετηθεί και να συζητηθεί το μείζον θέμα των Εργατικών Κατοικιών. Επί 6 χρόνια, περιμένουμε να δούμε αν αλλάξουν οι συντελεστές δόμησης, ποιός είναι υπεύθυνος για την κατεδάφιση των κόκκινων κτηρίων των Εργατικών κατοικιών, κλπ, συνεχίζει ο κ. Αραβαντινός. "Ο νεοεκλεγέντας Βουλευτής θα έπρεπε σήμερα να είναι εδώ. Θα έπρεπε να έχει γίνει μιά συνάντηση με όλους τους παράγοντες οι οποίοι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για να δοθεί λύση στο πρόβλημα των εργατικών. 38 από τις 54 κατοικίες είναι υπό κατεδ...

Το έκθεμα του Απριλίου στην Ιακωβάτειο είναι ένα Τετραευάγγελο του 15ου-16ου αιώνα

  ΤΟ ΕΚΘΕΜΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ ΑΠΡΙΛΙΟΥ           Το Έκθεμα του Απριλίου παρουσιάζεται από τον Πέτρο Πετράτο, πρόεδρο του Εφορευτικού Συμβουλίου της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης. Πρόκειται για ένα σπουδαίο Τετραευάγγελο του 15 ου -16 ου αιώνα. Οι σχετικές πληροφορίες είναι ήδη αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης μας: http://vivl-lixour.kef.sch.gr   Τετραευάγγελο, 15 ος -16 ος αιώνας           Στο μουσειακό τμήμα της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης εκτίθεται ένα από τα σπάνια χειρόγραφα που έχουν διασωθεί στον ιόνιο χώρο. Πρόκειται για ένα σημαντικό Τετραευάγγελο  του 15 ου -16 ου αιώνα (το Τετραευάγγελο Γ της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης), το οποίο κοσμείται με μικρογραφίες των Ευαγγελιστών, επίτιτλα και αρχικά γράμματα στην αρχή κάθε Ευαγγελίου.           Περιέχει 336 φύλλα, διαστάσεων 19x14 εκ. Πολλά από τα φύλλα αυτά φέρου...

Θραύση έκαναν οι "Εκκλησιάζουσες" του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Αν.Θωμά

Τι συμβαίνει όταν οι γυναίκες αποφασίζουν να πάρουν την πολιτική εξουσία στα χέρια τους; Μιά χώρα προχωρά σε τροχιά ανάπτυξης. Οι "Εκκλησιάζουσες", μιά πολιτική κωμωδία, ένα από τα τελευταία έργα του Αριστοφάνη, βάζει τις γυναίκες πρωταγωνίστριες και δίνειο σε αυτές την διακυβέρνηση της πόλης. Η μοναδική λύση για να σταθεί μιά πόλη στα πόδια της είναι η επιτακτική αλλαγή στην πολιτικοκοινωνική της κατάσταση. Η Αναστασία Θωμά και η εξαιρετικά ταλαντούχα ομάδα της, επέλεξε να παρουσιάσει την νέα της σκηνοθεσία μιά μέρα πριν τις εθνικές εκλογές.... Τυχαίο; Καθόλου ! Η Αναστασία Θωμά αναφέρει "Θεωρώντας την Αριστοφανική κωμωδία ως ένα απαντητικό εγχείρημα, επέλεξα η σκηνοθετική μου προσέγγιση να κρατήσει κάποια στοιχεία διαχρονικά, συνδυάζοντας τα με μία πιο σύγχρονη ματιά. Κρατήθηκε για παράδειγμα, στην αρχαία γλώσσα η μεγαλύτερη λέξη που έχει καταγραφεί και αποτελείται από 172 γράμματα. μετατράπηκαν όμως κάποια αρχαία ονόματα σε σύγχρονα, θέλοντας να καυτηριασ...