Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Ιακωβάτειος" - Στο αρχείο της 2 χειρόγραφα του Βικεντίου Δαμοδού

 ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ

          Στο Αρχειακό Τμήμα της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης απόκεινται δύο χειρόγραφα (αρ. 1 και αρ. 2) με τον τίτλο «Θεολογία Δογματική κατά συντομίαν ή τε Συνταγμάτιον Θεολογικόν, συντεθέν παρά του λογιωτάτου, σοφωτάτου τε και κλεινού εν τε Φιλοσοφία, Ρητορική τε και ιερά Θεολογία κ(υρίου) κ(υρίου) Βικεντίου Δαμοδού, ευπατρίδου Κεφαλληνίας».

           Ο Β. Δαμοδός (1700-1754) από τα Χαβριάτα της Κεφαλονιάς, μετά τις σπουδές του στη Βενετία και την Πάδοβα, επέστρεψε στο γενέθλιο χωριό του, όπου αφιερώθηκε στη διδασκαλία και τη συγγραφή. Υπήρξε ένας διαφωτιστής πριν από το γνωστό κίνημα του Διαφωτισμού, καθώς θεμελίωσε την υπέρβαση του σχολαστικισμού στο χώρο της ορθόδοξης Θεολογίας. Αν και είχε αποδεχτεί τη δυτική επιστημονική πρόοδο, έμενε πιστός στην ορθόδοξη πατερική παράδοση, την οποία υπερασπίστηκε βέβαια με λογικό, αποδεικτικό τρόπο. Στη βάση αυτή έγραψε το έργο του «Θεία και Ιερά Διδασκαλία, ήτοι Θεολογία εις απλήν διάλεκτον» (ή με συντομότερο τίτλο «Θεολογία Δογματική εις την απλήν διάλεκτον»), χειρόγραφα του οποίου σώζονται στην Ιακωβάτειο Βιβλιοθήκη και στη Μονή Βατοπαιδίου στο Άγιο Όρος. Το έργο αυτό είναι η πρώτη Δογματική που γράφεται κατά την περίοδο της δουλείας του ελληνικού χώρου (Οθωμανοκρατία και Βενετοκρατία). 

          Επιτομή, περίληψη αυτού του έργου, όχι βέβαια στο σύνολό του αλλά σε κάποια επιμέρους θέματα, συνιστά το κείμενο των δύο παραπάνω χειρογράφων της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης. Ουσιαστικά πρόκειται για καταγραφή ή αντιγραφή των παραδόσεων του Δαμοδού από μαθητές του στο μάθημα της Δογματικής Θεολογίας. Όπως η έρευνα έχει τεκμηριώσει, το χειρόγραφο αρ. 2 (διαστάσεων 202x141 χιλ.) είναι αντίγραφο του χειρογράφου αρ. 1 (διαστάσεων 203x145 χιλ.). Το χειρόγραφο αρ. 1 γράφτηκε το 1759, ενώ το χειρόγραφο αρ. 2 είναι χρονολογημένο στις 1 Νοεμβρίου 1784 και ίσως έγινε από τον Αντώνιο Μοσχόπουλο (1718-1788), μαθητή και συγχωριανό του Βικέντιου Δαμοδού.

          Το έργο αποτελείται από είκοσι κεφάλαια – και στα δύο χειρόγραφα – ενώ στην αρχή διαβάζουμε μια σύντομη εισαγωγή («Προλεγόμενα»), που αναφέρεται στο έργο του θεολόγου και της Θεολογίας.

Στα κεφάλαια αναλύονται βασικές έννοιες και ζητήματα της ορθόδοξης Θεολογίας, όπως η ενότητα της Αγίας Τριάδας, η εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος, η ουσία και η ενέργεια του Θεού, το προπατορικό αμάρτημα, το αυτεξούσιο του ανθρώπου, τα μυστήρια κ.ά. Ταυτόχρονα, συγκρίνει τα δόγματα της ορθόδοξης Θεολογίας με τα αντίστοιχα της λατινικής και κρίνει τις διαφορές Ανατολικής και Δυτικής Εκκλησίας σε διάφορα θέματα, όπως π.χ. τα άζυμα, η μακαριότητα των αγίων, το καθαρτήριο πυρ, τα προνόμια του Πάπα κ.λπ.

                                                                                                           Πέτρος Πετράτος

Δημοσιεύτηκε
07/05/2022 στις 18:32
264

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Δ.Σ. Δήμου Ληξουρίου για τις Εργατικές Κατοικίες

Εργατικές κατοικίες και Αλιευτικό Καταφύγιο Αθέρα ήταν τα δυό θέματα που απασχόλησαν για περισσότερες από 4 ώρες το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας, χτες βράδυ. Μεγάλη η προσέλευση τόσο των ιδιοκτητών των εργατικών κατοικιών, όσο και των Αθεριάνων που περιμένουν να βρουν λύση στα προβλήματα τους. Σε αυτήν την ανάρτηση θα αναφέρουμε μόνο για τις εργατικές κατοικίες.... Με τον Διονύση Αραβαντινό να επισημαίνει, απευθυνόμενος στην Δημοτική Αρχή, ότι 4 μήνες είναι πολύς χρόνος για να μελετηθεί και να συζητηθεί το μείζον θέμα των Εργατικών Κατοικιών. Επί 6 χρόνια, περιμένουμε να δούμε αν αλλάξουν οι συντελεστές δόμησης, ποιός είναι υπεύθυνος για την κατεδάφιση των κόκκινων κτηρίων των Εργατικών κατοικιών, κλπ, συνεχίζει ο κ. Αραβαντινός. "Ο νεοεκλεγέντας Βουλευτής θα έπρεπε σήμερα να είναι εδώ. Θα έπρεπε να έχει γίνει μιά συνάντηση με όλους τους παράγοντες οι οποίοι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για να δοθεί λύση στο πρόβλημα των εργατικών. 38 από τις 54 κατοικίες είναι υπό κατεδ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΣΥ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ 2020

Το φαίνεσθαι και το είναι της απορροφητικότητας!! Η μάχη των εντυπώσεων και των αντιπαραθέσεων περί απορροφητικότητας των κονδυλίων, ανάμεσα στην Περιφερειακή Αρχή της ΝΔ-ΚΙΝΑΛ και στην αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, καλά κρατεί. Επισκέψεις, συναντήσεις, φωτογραφήσεις,  μεταφέροντας ο ένας τις ευθύνες στον άλλο, διεκδικώντας ο καθένας για λογαριασμό του,το ρόλο του καλύτερου διαχειριστή. Κρύβοντας ότι η ανυπαρξία, οι καθυστερήσεις σε έργα υποδομών έχουν να κάνουν με την πολιτική , βάση της οποίας οι πόροι, το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης της Τοπικής Διοίκησης, το πλαίσιο που κινείται ο προϋπολογισμός της Π.Ι.Ν. είναι προσδιορισμένο μέσα από  το Μεσοπρόθεσμο 2018-2022. Κρύβοντας ότι η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση, η ιεράρχηση πόρων από ΠΔΕ και ΕΣΠΑ είναι συστατικό στοιχείο της πολιτικής, ΕΕ και έχει προτεραιότητα, τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων . Πολιτική που προχωράει ταχύτατα η ΝΔ, προετοίμασε ο ΣΥΡΙΖΑ και πρ

Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς

    Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς                                                 Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός  Αντιβούιζαν τα μεγάλα τουρκικά κανόνια για να πέσει το Μεσολόγγι στα χέρια του Ομέρ Βρυώνη και του Κιουταχή. Πλησίαζαν Χριστούγεννα του 1822… Το ζύγι ασύμμετρο στους δίσκους της ζυγαριάς. Μολύβι βαρύ και οπλισμού καμάρια, μισθοφόρους πεινασμένους και διψασμένους για σάρκα και αίμα, όλα τούτα ήταν λαμπερά κοσμήματα στρατοπέδου, υπογραμμισμένα με τουρκική σίγουρη βούλα, που την καμάρωνε και τα διαφέντευε η Τουρκιά. Μέσα στο Μικροάλωνο του Κόσμου, το Μεσολόγγι, ήταν όλα παραμερισμένα τα της ζωής μαργαριτάρια, όλα, με πρώτο το γάλα της μάνας και του ανήμπορου τη βοήθεια. Το Μεσολόγγι κρατούσε άμυνα με πέτρες και ξύλα ενάντια στους ανέμους της Τουρκιάς, κι ομοίαζε μικρή σταγόνα, πόκρυβε μεγάλη δύναμη. Το ξεσκλούδιον ρούχο των Μεσολογγιτών, γινόταν στη μάχη συμπαγές βελούδο, ασπρογάλανο, ωσάν της Σημαίας μας τα χρώματα.  Κι ήρθε ο ποιητής, καλεσμένος από Άνωθεν…, ο μεγάλος Διονύσ