Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η μοναχή Κασσιανή από έντεχνα ποιητικά κεφαλονίτικα «τροπάρια»!

 Η μοναχή Κασσιανή από έντεχνα ποιητικά κεφαλονίτικα «τροπάρια»!

γράφει ο Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός 

Έχουν γραφεί πολλά για το βίος της  βυζαντινής μοναχής Κασσιανής  και τη μετάνοιά της, καθώς και για το περίφημο τροπάριό της, που κάθε Μεγάλη Τρίτη  ψάλλεται με μεγαλοπρέπεια  από τις εκκλησιαστικές και κοσμικές χορωδίες. Μάλιστα, πολλοί μουσικοσυνθέτες Κεφαλονίτες  το έχουν μελοποιήσει με τον δικό τους τρόπο, προσέχοντας πάντα να κρατήσουν το εκκλησιαστικό μέλος, χωρίς να μεταμορφώσουν τη μελωδία σε «φωνακτό άκουσμα» και να χάσει την «εικόνα» της ταπείνωση και το ύφος της μετάνοιας.

Τροπάριο της Κασσιανής 

 στον εκκλησιαστικό κείμενο                                       στα νεοελληνικά 

Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνή,  Κύριε, η γυναίκα που έπεσε σε πολλές αμαρτίες,
τὴν σὴν αἰσθομένη θεότητα, μυροφόρου ἀναλαβοῦσα τάξιν,σαν ένοιωσε τη θεότητά σου, γίνηκε μυροφόρα
ὀδυρομένη, μύρα σοι, πρὸ τοῦ ἐνταφιασμοῦ κομίζει.  και σε άλειψε με μυρουδικά  πριν από τον ενταφιασμό σου
Οἴμοι! λέγουσα, ὅτι νύξ μοι ὑπάρχει, οἶστρος ἀκολασίας,  κι έλεγε οδυρόμενη: Αλλοίμονο σε μένα, γιατί μέσα μου είναι νύχτα κατασκότεινη

ζοφώδης τε καὶ ἀσέληνος ἔρως τῆς ἁμαρτίας.
και δίχως φεγγάρι, η μανία της ασωτίας κι ο έρωτας της αμαρτίας.
Δέξαι μου τὰς πηγὰς τῶν δακρύων,Δέξου από μένα τις πηγές των δακρύων,
ὁ νεφέλαις διεξάγων τῆς θαλάσσης τὸ ὕδωρ·εσύ που μεταλλάζεις με τα σύννεφα το νερό της θάλασσας.
κάμφθητί μοι πρὸς τοὺς στεναγμοὺς τῆς καρδίας,Λύγισε στ' αναστενάγματα της καρδιάς μου,
ὁ κλίνας τοὺς οὐρανοὺς τῇ ἀφάτῳ σου κενώσει.εσύ που έγειρες τον ουρανό και κατέβηκες στη γης.
Καταφιλήσω τοὺς ἀχράντους σου πόδας,Θα καταφιλήσω τα άχραντα ποδάρια σου,
ἀποσμήξω τούτους δὲ πάλιν τοῖς τῆς κεφαλῆς μου βοστρύχοις·και θα τα σφουγγίσω πάλι με τα πλοκάμια της κεφαλής μου·
ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν,αυτά τα ποδάρια, που σαν η Εύα κατά το δειλινό,
κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη.τ' άκουσε να περπατάνε, από το φόβο της κρύφτηκε.
Ἁμαρτιῶν μου τὰ πλήθη καὶ κριμάτων σου ἀβύσσουςΤων αμαρτιών μου τα πλήθη και των κριμάτων σου την άβυσσο,
τίς ἐξιχνιάσει, ψυχοσῶστα Σωτήρ μου;ποιος μπορεί να τα εξιχνιάσει, ψυχοσώστη Σωτήρα μου;
Μή με τὴν σὴν δούλην παρίδῃς, ὁ ἀμέτρητον ἔχων τὸ ἔλεος.Μην καταφρονέσεις τη δούλη σου, εσύ που έχεις τ' αμέτρητο έλεος

Ξεφεύγοντας από τα συνηθισμένα  λόγια  και κείμενα που είναι σε όλους μας γνωστά  για την Κασσιανή,  θα συνοδεύσω  τις γραμμές με την παλιά φωτογραφία της  Χορωδίας του Νικολάκη Κουρούκλη  που έψαλλε για λογαριασμό της Ε ΡΤ στα 1952, στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου Μηνιατών Ληξουρίου το «Τροπάρι της Κασσιανής» με μοναδικό μελωδικό τρόπο.   (Βλ.  Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός- Λαμπρογιάννης Πεφάνης, «Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα»  Έργα Κεφαλλήνων Μουσικών του 19ου και 20ου αιώνα, τόμος 1ος και 2ος, έκδοση  ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ  2015 και 2016).

Επιπλέον στην κεφαλληνιακή ποίηση  υπάρχουν δυο υπέροχα ποιήματα από Κεφαλονίτες δημιουργούς, που ακολουθούν στο στίχο τους την εκκλησιαστική παράδοση και υμνογραφία για τη μοναχή Κασσιανή και προσθέτουν τον δικό τους προβληματισμό στον αναγνώστη μέσα από φιλοσοφική τοποθέτηση και  την επιλογή στάσης για τη ζωή.

Δημοσιεύτηκε
15/04/2022 στις 11:37
121

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Δ.Σ. Δήμου Ληξουρίου για τις Εργατικές Κατοικίες

Εργατικές κατοικίες και Αλιευτικό Καταφύγιο Αθέρα ήταν τα δυό θέματα που απασχόλησαν για περισσότερες από 4 ώρες το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας, χτες βράδυ. Μεγάλη η προσέλευση τόσο των ιδιοκτητών των εργατικών κατοικιών, όσο και των Αθεριάνων που περιμένουν να βρουν λύση στα προβλήματα τους. Σε αυτήν την ανάρτηση θα αναφέρουμε μόνο για τις εργατικές κατοικίες.... Με τον Διονύση Αραβαντινό να επισημαίνει, απευθυνόμενος στην Δημοτική Αρχή, ότι 4 μήνες είναι πολύς χρόνος για να μελετηθεί και να συζητηθεί το μείζον θέμα των Εργατικών Κατοικιών. Επί 6 χρόνια, περιμένουμε να δούμε αν αλλάξουν οι συντελεστές δόμησης, ποιός είναι υπεύθυνος για την κατεδάφιση των κόκκινων κτηρίων των Εργατικών κατοικιών, κλπ, συνεχίζει ο κ. Αραβαντινός. "Ο νεοεκλεγέντας Βουλευτής θα έπρεπε σήμερα να είναι εδώ. Θα έπρεπε να έχει γίνει μιά συνάντηση με όλους τους παράγοντες οι οποίοι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για να δοθεί λύση στο πρόβλημα των εργατικών. 38 από τις 54 κατοικίες είναι υπό κατεδ...

Το έκθεμα του Απριλίου στην Ιακωβάτειο είναι ένα Τετραευάγγελο του 15ου-16ου αιώνα

  ΤΟ ΕΚΘΕΜΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ ΑΠΡΙΛΙΟΥ           Το Έκθεμα του Απριλίου παρουσιάζεται από τον Πέτρο Πετράτο, πρόεδρο του Εφορευτικού Συμβουλίου της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης. Πρόκειται για ένα σπουδαίο Τετραευάγγελο του 15 ου -16 ου αιώνα. Οι σχετικές πληροφορίες είναι ήδη αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης μας: http://vivl-lixour.kef.sch.gr   Τετραευάγγελο, 15 ος -16 ος αιώνας           Στο μουσειακό τμήμα της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης εκτίθεται ένα από τα σπάνια χειρόγραφα που έχουν διασωθεί στον ιόνιο χώρο. Πρόκειται για ένα σημαντικό Τετραευάγγελο  του 15 ου -16 ου αιώνα (το Τετραευάγγελο Γ της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης), το οποίο κοσμείται με μικρογραφίες των Ευαγγελιστών, επίτιτλα και αρχικά γράμματα στην αρχή κάθε Ευαγγελίου.           Περιέχει 336 φύλλα, διαστάσεων 19x14 εκ. Πολλά από τα φύλλα αυτά φέρου...

Θραύση έκαναν οι "Εκκλησιάζουσες" του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Αν.Θωμά

Τι συμβαίνει όταν οι γυναίκες αποφασίζουν να πάρουν την πολιτική εξουσία στα χέρια τους; Μιά χώρα προχωρά σε τροχιά ανάπτυξης. Οι "Εκκλησιάζουσες", μιά πολιτική κωμωδία, ένα από τα τελευταία έργα του Αριστοφάνη, βάζει τις γυναίκες πρωταγωνίστριες και δίνειο σε αυτές την διακυβέρνηση της πόλης. Η μοναδική λύση για να σταθεί μιά πόλη στα πόδια της είναι η επιτακτική αλλαγή στην πολιτικοκοινωνική της κατάσταση. Η Αναστασία Θωμά και η εξαιρετικά ταλαντούχα ομάδα της, επέλεξε να παρουσιάσει την νέα της σκηνοθεσία μιά μέρα πριν τις εθνικές εκλογές.... Τυχαίο; Καθόλου ! Η Αναστασία Θωμά αναφέρει "Θεωρώντας την Αριστοφανική κωμωδία ως ένα απαντητικό εγχείρημα, επέλεξα η σκηνοθετική μου προσέγγιση να κρατήσει κάποια στοιχεία διαχρονικά, συνδυάζοντας τα με μία πιο σύγχρονη ματιά. Κρατήθηκε για παράδειγμα, στην αρχαία γλώσσα η μεγαλύτερη λέξη που έχει καταγραφεί και αποτελείται από 172 γράμματα. μετατράπηκαν όμως κάποια αρχαία ονόματα σε σύγχρονα, θέλοντας να καυτηριασ...