Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Ιακωβάτειος": Μια προσωπογραφία του Ηλία Μηνιάτη

Δημοσιεύτηκε
06/07/2021 στις 10:45
180

 ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΗΛΙΑ ΜΗΝΙΑΤΗ

          Από το 1907, ο ανδριάντας του Ηλία Μηνιάτη στο Ληξούρι, ως δημόσιο γλυπτό, αποτελεί ένα τοπόσημο για την πόλη που γέννησε τον διασημότερο Νεοέλληνα ιεροκήρυκα. Πόσοι, όμως, γνωρίζουν, ότι στην Ιακωβάτειο Βιβλιοθήκη απόκειται μια ενδιαφέρουσα προσωπογραφία του;

Πριν την παρουσιάσουμε εδώ ως έκθεμα του μήνα Ιουλίου  και για να διευκολυνθεί ο σημερινός θεατής στην «ανάγνωσή» της, προτάσσουμε σύντομα βιογραφικά στοιχεία για τον εικονιζόμενο, έναν Ληξουριώτη ιεράρχη,  ο οποίος άφησε ως γραπτή παρακαταθήκη στο έθνος ένα έργο που προκαλεί το ενδιαφέρον  μέχρι σήμερα.

  Ο Ηλίας Μηνιάτης (1669-1714) γεννήθηκε στο Ληξούρι,  πέθανε στην Πάτρα και ετάφη στον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Μηνιατών στη γενέτειρά του. Προστατευόμενος του Ληξουριώτη Μητροπολίτη Φιλαδελφείας, Μελετίου Τυπάλδου, δεκαετής  εισήχθη στο Φλαγγινιανό Φροντιστήριο στη Βενετία, όπου σπούδασε επί δέκα έτη και απέκτησε θεολογικές, φιλολογικές και φιλοσοφικές γνώσεις. Εκτός από τις κλασικές γλώσσες (αρχαία ελληνικά, λατινικά), γνώριζε ακόμη εβραϊκά, γερμανικά, γαλλικά και ιταλικά. Είκοσι ετών διορίστηκε καθηγητής στο Φλαγγινιανό Φροντιστήριο, «νεώτατος» χειροτονήθηκε διάκονος  και πολύ ενωρίς αναδείχθηκε σε ικανό ιεροκήρυκα. Δίδαξε και κήρυξε στη Ζάκυνθο, στην Κεφαλονιά, στην Κέρκυρα, στη Βενετία, στην Κωνσταντινούπολη.  Όντας γλωσσομαθής και έχοντας αποκτήσει και γνώσεις της διπλωματικής επιστήμης, χρησιμοποιήθηκε από τους Βενετούς και σε διπλωματικές υποθέσεις. Το 1711  χειροτονήθηκε επίσκοπος Καλαβρύτων και Κερνίκης. Στην ιστορία έμεινε ως «ο ευγλωττότατος των ιεροκηρύκων μας». Στα κηρύγματά του χρησιμοποιούσε δημώδη γλώσσα, ώστε να είναι κατανοητός και από τον απλό λαό. Οι λόγοι του είναι «μνημεία γλώσσης εθνικής, πηγαί πλούτου γνώσεων  και ως άριστα θρησκευτικά βιβλία επί γενεάς ολοκλήρους υπήρξαν […] τιμαλφή των οικογενειών εγκόλπια».

Από το συγγραφικό του έργο περισπούδαστο θεωρείται το «ιστορικοκριτικόν και απολογητικόν σύγγραμμα» Πέτρα Σκανδάλου, ενώ από  τα κηρύγματά του αναφέρουμε εδώ εκείνο  που εξεφώνησε στον Άγιο Γεώργιο των Ελλήνων στη Βενετία την 25η Μαρτίου 1686 (;).  Απευθυνόμενος στην Παναγία, επαναλάμβανε: «Έως πότε, πανακήρατε Κόρη, το τρισάθλιον γένος των Ελλήνων έχει να ευρίσκεται εις τα δεσμά μιας ανυπόφορης δουλείας;[…]». Ο Λόγος αυτός τον αναδεικνύει σε πρωτοπόρο της ελληνικής ελευθερίας, πριν ανακινηθεί το θέμα της αποτίναξης του τουρκικού ζυγού από τους Νεοέλληνες Διαφωτιστές. Τα κηρύγματά του, εκδόθηκαν το 1718 στη Λειψία, με τη φροντίδα του πατέρα του , Φραγκίσκου Μηνιάτη, με τον τίτλο Διδαχαί, και έκτοτε γνώρισαν  πολλές άλλες εκδόσεις, μέχρι την τελευταία το 2020.

Ένδειξη της θετικής υποδοχής και της πρόσληψης του έργου του αποτελεί και ο ικανός αριθμός προσωπογραφιών του  που κυκλοφορούσαν. Μια απ’ αυτές απόκειται στην Ιακωβάτειο Βιβλιοθήκη στο Ληξούρι, την οποία και παρουσιάζουμε αμέσως παρακάτω:

Άγνωστος, Προσωπογραφία Ηλία Μηνιάτη, 19ος αι. (;), ελαιογραφία σε μουσαμά, 49χ43 (56χ50) εκ., Ληξούρι, Κεντρική Δημοσία Βιβλιοθήκη – Μουσείο Ληξουρίου –Ιακωβάτειος

Σε ουδέτερο κιτρινωπό βάθος απεικονίζεται μορφή ιερωμένου μέχρι το στήθος, με ελαφρά στροφή προς τα δεξιά ως προς τον θεατή. Έχει κοντή, πυκνή, σκουρόχρωμη γενειάδα που χρυσίζει από το φως που καταυγάζεται στο πρόσωπό του, μαύρα ζωηρά μάτια που κοιτάζουν εκτός του πεδίου του θεατή και φέρει μαύρο επανωκαλύμμαυχο (κουκούλιον). Φορεί αρχιερατικό μανδύα, ο οποίος  κουμπώνει στον λαιμό με τρόπο που ανοίγει και φαίνεται το μαύρο εσωτερικό ένδυμα, πάνω στο οποίο προβάλλεται μεγάλος εγκόλπιος σταυρός. 

        Τα χείλη, επιμελώς σχεδιασμένα,  είναι ελαφρώς ανοικτά, σαν να συλλαμβάνεται ο εικονιζόμενος σε στιγμή κηρύγματος και μάλιστα σαν να εκστομίζει κάτι ευχάριστο, ενώ  τα «ομιλούντα» μάτια και οι ανοδικές γραμμές του προσώπου δημιουργούν ένα ευφρόσυνο πρόσωπο, το οποίο ακτινοβολεί αγάπη και αγαθότητα. Η μειλίχια μορφή με το φωτεινό, καθαρό  πρόσωπο αποπνέει  πνευματικότητα.

Ο αρχιερατικός μανδύας, ο οποίος κατά παράδοση είναι συνήθως πορφυρός έως βυσσινόχρους με κίτρινη φόδρα, εδώ δομείται εξωτερικά από τα δύο αυτά ζεστά χρώματα, το κίτρινο και το κόκκινο,  τα οποία ενεργοποιούν όλη τη σύνθεση. Η ελευθερία στη χρωματική απόδοση και η έλλειψη των χαρακτηριστικών επωμίδων του αρχιερατικού μανδύα μήπως παραπέμπουν σε όψιμη χρονολόγηση της παρούσας προσωπογραφίας, η οποία πιθανότατα στηρίζεται σε παλαιότερη, η οποία φιλοτεχνήθηκε, αφού ο Ηλίας Μηνιάτης    χειροτονήθηκε επίσκοπος  Καλαβρύτων και Κερνίκης το 1711;

Για την προσωπογραφία του Μηνιάτη στην Ιακωβάτειο Βιβλιοθήκη, δεν έχει εντοπιστεί, μέχρι στιγμής, καμιά πληροφορία, η οποία θα φώτιζε την έρευνα και θα διευκόλυνε τον ερευνητή στη χρονολόγησή της και στην ταύτισή της με έργο συγκεκριμένου καλλιτέχνη. Είναι γνωστό ότι οι διάφορες προσωπογραφίες του που κυκλοφορούσαν δεν απέδιδαν πάντοτε σωστά τα προσωπογραφικά του χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον Ηλία Τσιτσέλη, η ακριβέστερη προσωπογραφία  βρισκόταν μέχρι την Ένωση στην οικία του Διονυσίου Μηνιάτη, η οποία από την Κεφαλονιά μεταφέρθηκε στη Φλωρεντία από τον ζωγράφο Γεώργιο Μηνιάτη (1820-1895). Ο τελευταίος φιλοτέχνησε «εξ αυτής τινά αντίγραφα», εκ των οποίων τουλάχιστον ένα σωζόταν στην Κεφαλονιά στην οικογένεια Σπυρίδωνος Μηνιάτη και άλλο ένα είχε στην κατοχή του ο Γερμανός Καλλιγάς.  Το έργο της Ιακωβατείου θα μπορούσε να είναι  ένα από αυτά τα αντίγραφα, αλλά το γεγονός, ότι δεν το  γνώριζε ο Ηλίας Τσιτσέλης, μας οδηγεί στην υπόθεση ότι στην οικογένεια Ιακωβάτου έφθασε αυτό αργότερα, μετά το 1904, έτος έκδοσης του Α΄ τόμου των Κεφαλληνιακών Συμμίκτων. Σήμερα, στην Αίθουσα Υποδοχής του Μητροπολιτικού Μεγάρου στο Αργοστόλι, σώζεται άλλη προσωπογραφία του Μηνιάτη σε μεγαλύτερη ηλικία και με ελαφρώς μεγαλύτερες διαστάσεις, 62χ50,5 (78χ68)εκ. 

          Στη δεκαετία του Τριάντα από απογόνους του Γεωργίου Μηνιάτη δωρήθηκαν στη Βιβλιοθήκη Αργοστολίου 21 έργα, από τα οποία σήμερα σώζεται μόνο ένα στο Κοργιαλένειο Μουσείο. Ανάμεσα στα δωρηθέντα και λανθάνοντα σήμερα ήταν και προσωπογραφία του Ηλία Μηνιάτη, διαστάσεων 75χ64 εκ., η οποία μπορεί να ταυτίζεται με εκείνη, την οποία ο ζωγράφος πήρε στη Φλωρεντία, βάσει της οποίας ο Ηλίας Τσιτσέλης περιγράφει τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά  του ιεράρχη: «φέρει βραχείαν μέλαιναν γενειάδα, είνε [sic] μάλλον λεπτοφυής, έχει φυσιογνωμίαν ζωηράν και αρρενωπήν και συμπαθή και κατά την στάσιν μεγαλοπρεπή[…]». Τα χαρακτηριστικά αυτά ταιριάζουν με τα χαρακτηριστικά που έχει ο Μηνιάτης στην προσωπογραφία της Ιακωβατείου στο Ληξούρι. Έτσι, μπορούμε να υποθέσουμε ότι η σωζόμενη προσωπογραφία στο Ληξούρι  είναι ένα από τα αντίγραφα που φιλοτέχνησε, σε  μικρότερες διαστάσεις,  ο Γεώργιος Μηνιάτης  και η λανθάνουσα προσωπογραφία από τα Κατάλοιπά του θα μπορούσε να ήταν η αρχική, το πρωτότυπο έργο που αναφέρει ο Τσιτσέλης, το οποίο τού χρησίμευσε ως πρότυπο.  Η αναγεννησιακή αύρα του παρόντος πίνακα, όσον αφορά στον διάχυτο φωτισμό και στην καθαρότητα των χρωμάτων, συνηγορεί στην απόδοσή του στον Γεώργιο Μηνιάτη, ο οποίος είχε επηρεαστεί από τον ιταλικό κλασικισμό. Η συνεχιζόμενη έρευνα θα καταδείξει το βάσιμο ή όχι της υπόθεσής μας.

Δώρα Φ. Μαρκάτου

Ιστορικός τέχνης

τ. Αναπλ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Δ.Σ. Δήμου Ληξουρίου για τις Εργατικές Κατοικίες

Εργατικές κατοικίες και Αλιευτικό Καταφύγιο Αθέρα ήταν τα δυό θέματα που απασχόλησαν για περισσότερες από 4 ώρες το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας, χτες βράδυ. Μεγάλη η προσέλευση τόσο των ιδιοκτητών των εργατικών κατοικιών, όσο και των Αθεριάνων που περιμένουν να βρουν λύση στα προβλήματα τους. Σε αυτήν την ανάρτηση θα αναφέρουμε μόνο για τις εργατικές κατοικίες.... Με τον Διονύση Αραβαντινό να επισημαίνει, απευθυνόμενος στην Δημοτική Αρχή, ότι 4 μήνες είναι πολύς χρόνος για να μελετηθεί και να συζητηθεί το μείζον θέμα των Εργατικών Κατοικιών. Επί 6 χρόνια, περιμένουμε να δούμε αν αλλάξουν οι συντελεστές δόμησης, ποιός είναι υπεύθυνος για την κατεδάφιση των κόκκινων κτηρίων των Εργατικών κατοικιών, κλπ, συνεχίζει ο κ. Αραβαντινός. "Ο νεοεκλεγέντας Βουλευτής θα έπρεπε σήμερα να είναι εδώ. Θα έπρεπε να έχει γίνει μιά συνάντηση με όλους τους παράγοντες οι οποίοι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για να δοθεί λύση στο πρόβλημα των εργατικών. 38 από τις 54 κατοικίες είναι υπό κατεδ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΣΥ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ 2020

Το φαίνεσθαι και το είναι της απορροφητικότητας!! Η μάχη των εντυπώσεων και των αντιπαραθέσεων περί απορροφητικότητας των κονδυλίων, ανάμεσα στην Περιφερειακή Αρχή της ΝΔ-ΚΙΝΑΛ και στην αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, καλά κρατεί. Επισκέψεις, συναντήσεις, φωτογραφήσεις,  μεταφέροντας ο ένας τις ευθύνες στον άλλο, διεκδικώντας ο καθένας για λογαριασμό του,το ρόλο του καλύτερου διαχειριστή. Κρύβοντας ότι η ανυπαρξία, οι καθυστερήσεις σε έργα υποδομών έχουν να κάνουν με την πολιτική , βάση της οποίας οι πόροι, το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης της Τοπικής Διοίκησης, το πλαίσιο που κινείται ο προϋπολογισμός της Π.Ι.Ν. είναι προσδιορισμένο μέσα από  το Μεσοπρόθεσμο 2018-2022. Κρύβοντας ότι η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση, η ιεράρχηση πόρων από ΠΔΕ και ΕΣΠΑ είναι συστατικό στοιχείο της πολιτικής, ΕΕ και έχει προτεραιότητα, τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων . Πολιτική που προχωράει ταχύτατα η ΝΔ, προετοίμασε ο ΣΥΡΙΖΑ και πρ

Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς

    Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς                                                 Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός  Αντιβούιζαν τα μεγάλα τουρκικά κανόνια για να πέσει το Μεσολόγγι στα χέρια του Ομέρ Βρυώνη και του Κιουταχή. Πλησίαζαν Χριστούγεννα του 1822… Το ζύγι ασύμμετρο στους δίσκους της ζυγαριάς. Μολύβι βαρύ και οπλισμού καμάρια, μισθοφόρους πεινασμένους και διψασμένους για σάρκα και αίμα, όλα τούτα ήταν λαμπερά κοσμήματα στρατοπέδου, υπογραμμισμένα με τουρκική σίγουρη βούλα, που την καμάρωνε και τα διαφέντευε η Τουρκιά. Μέσα στο Μικροάλωνο του Κόσμου, το Μεσολόγγι, ήταν όλα παραμερισμένα τα της ζωής μαργαριτάρια, όλα, με πρώτο το γάλα της μάνας και του ανήμπορου τη βοήθεια. Το Μεσολόγγι κρατούσε άμυνα με πέτρες και ξύλα ενάντια στους ανέμους της Τουρκιάς, κι ομοίαζε μικρή σταγόνα, πόκρυβε μεγάλη δύναμη. Το ξεσκλούδιον ρούχο των Μεσολογγιτών, γινόταν στη μάχη συμπαγές βελούδο, ασπρογάλανο, ωσάν της Σημαίας μας τα χρώματα.  Κι ήρθε ο ποιητής, καλεσμένος από Άνωθεν…, ο μεγάλος Διονύσ