Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ρόδη Κράτσα – Τσαγκαροπούλου: «Πρωτοβουλία δημιουργίας Φεστιβάλ Θεάτρου Ιονίων Νήσων»

 Η Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Ρόδη Κράτσα – Τσαγκαροπούλου, ανακοίνωσε την πρωτοβουλία της, η οποία έγινε δεκτή από το Περιφερειακό Συμβούλιο, για τη δημιουργία Επτανησιακού Φεστιβάλ Θεάτρου.

                                                                                      

Σύμφωνα με την Περιφερειάρχη, «στόχος είναι να γνωρίσουμε και ν’ αναδείξουμε την ιστορία του επτανησιακού θεάτρου, την παρακαταθήκη και την επιρροή του στο ελληνικό θέατρο και να ενισχύσουμε τη σύγχρονη δημιουργία».

 

Το Φεστιβάλ θα γίνεται εκ περιτροπής στα νησιά που διαθέτουν τους κατάλληλους χώρους, θα είναι ανοικτό στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και θα συνάψει συνεργασίες με ομίλους αποδήμων, αλλά και ερασιτεχνικούς συλλόγους και σχολές θεάτρου από διάφορες χώρες.

 

«Το εγχείρημα είναι φιλόδοξο και πολυσχιδές. Θα πρέπει να συνεργαστούμε με ανθρώπους έμπειρους από παρόμοιες διοργανώσεις φεστιβάλ, διότι η δραστηριότητα αυτή είναι και ανταγωνιστική, καθώς πολλές περιοχές επενδύουν σε τέτοιες δημιουργίες που ενισχύουν την ταυτότητα και την επισκεψιμότητά τους», υπογραμμίζει η Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Ρόδη Κράτσα – Τσαγκαροπούλου, για να προσθέσει:

 

«Οι ρίζες του επτανησιακού θεάτρου είναι βαθιές από τα τέλη του 15ου αιώνα με επιρροή από την Κρήτη. Το θέατρο εξαπλώθηκε σε όλα τα νησιά, με έντονη πρωτοπορία στη Ζάκυνθο.

 

Ο 18ος αιώνας παρουσιάζει τη διατήρηση αυτής της παράδοσης, αλλά και μια ανανέωση με στοιχεία commedia dell’ arte και μπαρόκ. Την περίοδο αυτή η θεατρική παραγωγή αυξάνεται και οι θεατρικές παραστάσεις πυκνώνουν παντού με τον Διαφωτισμό», αναφέρει η Περιφερειάρχης.

 

Για ν’ αποδειχθεί η πλούσια παράδοση, ως Επτανήσιοι δραματουργοί, που διαμόρφωσαν το θέατρο και την κουλτούρα του, αναφέρονται μεταξύ άλλων στην εισήγηση της Περιφερειάρχη, οι παρακάτω:

 

·         Πέτρος Κατσαΐτης (από Κεφαλονιά): «Ιφιγένεια» (1720), «Θυέστης» (1721) στη δημοτική (!) με κρητικούς και κεφαλληνιακούς ιδιωματισμούς σε λαϊκό δεκαπεντασύλλαβο στίχο.

 

·         Δημήτριος Γουζέλης : «Ο Χάσης» που αποτελεί μνημείο γλωσσικού κ λαογραφικού πλούτου του νεότερου ελληνισμού. Ανάμεσα στην αναγεννησιακή Commediaerudita και στην Commedia dell’ arte αφενός και στην κωμωδία χαρακτήρων αφετέρου, ο Γουζέλης συγκεφαλαιώνει την παράδοση και συνάμα προετοιμάζει την ανανέωση, τουλάχιστον προς τη σατιρική ηθογραφία!

 

·         Αντώνιος Μάτεσης (από Ζάκυνθο): Ο «Βασιλικός» (1829-1830). Κορυφαία στιγμή του Επτανησιακού θεάτρου, αλλά και της νεοελληνικής δραματουργίας. Ο σολωμικός κύκλος και η διδασκαλία του Μαρτελάου παίζουν αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση της σκέψης και της γραφής του. Οι πολυάριθμες δραματικές εντάσεις σε συνδυασμό με την πύκνωση των πληροφοριών, οι έντονοι ρυθμοί, οι ενδιαφέρουσες συγκρούσεις σε εναλλαγή με κωμικές σκηνές αποτελούν ένα προσεκτικά διαρθρωμένο δραματουργικό σχέδιο.

 

·         Ιωάννης Ν. Μαρίνος (από Λευκάδα): Δύο κωμωδίες, το «Όνειρον» (1836) και «Η χήρα και η θαλαμηπόλος της» (αχρονολόγητο)

 

·         Νικόλαος Καραντζάς (από Ιθάκη): «Η τρίπρακτη Κακάβα» (1834). Μια τρίπρακτη κωμική σάτιρα των φτωχών του περιθωρίου, αλλά και των λαϊκών τύπων της νυκτόβιας αγγλοκρατούμενης Ζακύνθου.

 

·         Σπυρίδων Ι. Καββαδάς (από Λευκάδα): «Η Δόξα της Λευκάδος» (1843) μελόδραμα σε 417 ομοιοκατάληκτους στίχους ποικίλων μέτρων

 

·         Σπυρίδων Ι. Ζαμπέλιος (από Λευκάδα): Απόσπασμα από την ιστορική τραγωδία «Μιχαήλ ο Παλαιολόγος», που είναι γραμμένο σε πεζό λόγο και ανήκει στις ελάχιστες βυζαντινόθεμες εξαιρέσεις στη δραματουργία του Διαφωτισμού, όπως και οι αμέσως επόμενες που παραθέτω

 

·         Νικόλαος Τιμολέων Βούλγαρης (από Κέρκυρα): «Κωνσταντίνος Παλαιολόγος» (1847-1848) και «Μιχαήλ Ψαρομήλιγγος» (1851), έργα που επηρεάζονται από τον Ζαμπέλιο, γραμμένα στην καθαρεύουσα αλλά και με στοιχεία δημοτικά και αρχαϊστικά.

 

·         Γρηγόριος Ξενόπουλος  (1867 – 1951, Ζάκυνθος): Πολυγραφότατος συγγραφέας. Έγραψε με την ίδια επιτυχία δράματα και κωμωδίες κυρίως με θέμα τον έρωτα. Τα έργα του είναι ηθογραφίες που αναδεικνύουν τη ζωή μιας εποχής η μιας τοπικής κοινωνίας, όπου τοπικές και εποχικές ιδιαιτερότητες παίρνουν συχνά ισχύ άγραφων νόμων που επιβάλλονται μέσα από την κοινωνία. Τα έργα του ταξινομούνται είτε στη Ζάκυνθο είτε στην Αθήνα και ο Ξενόπουλος έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των 2 Σχολών, της Αθηναϊκής και της Επτανησιακής. Ενδεικτικά αναφέρω τα πιο διάσημα θεατρικά έργα του «Στέλλα Βιολάντη», «Το φιόρο του Λεβάντε», «Φοιτητές», «Ποπολάρος», «Δεν είμαι εγώ», «Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το έκθεμα του Απριλίου στην Ιακωβάτειο είναι ένα Τετραευάγγελο του 15ου-16ου αιώνα

  ΤΟ ΕΚΘΕΜΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ ΑΠΡΙΛΙΟΥ           Το Έκθεμα του Απριλίου παρουσιάζεται από τον Πέτρο Πετράτο, πρόεδρο του Εφορευτικού Συμβουλίου της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης. Πρόκειται για ένα σπουδαίο Τετραευάγγελο του 15 ου -16 ου αιώνα. Οι σχετικές πληροφορίες είναι ήδη αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης μας: http://vivl-lixour.kef.sch.gr   Τετραευάγγελο, 15 ος -16 ος αιώνας           Στο μουσειακό τμήμα της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης εκτίθεται ένα από τα σπάνια χειρόγραφα που έχουν διασωθεί στον ιόνιο χώρο. Πρόκειται για ένα σημαντικό Τετραευάγγελο  του 15 ου -16 ου αιώνα (το Τετραευάγγελο Γ της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης), το οποίο κοσμείται με μικρογραφίες των Ευαγγελιστών, επίτιτλα και αρχικά γράμματα στην αρχή κάθε Ευαγγελίου.           Περιέχει 336 φύλλα, διαστάσεων 19x14 εκ. Πολλά από τα φύλλα αυτά φέρου...

Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς

    Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς                                                 Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός  Αντιβούιζαν τα μεγάλα τουρκικά κανόνια για να πέσει το Μεσολόγγι στα χέρια του Ομέρ Βρυώνη και του Κιουταχή. Πλησίαζαν Χριστούγεννα του 1822… Το ζύγι ασύμμετρο στους δίσκους της ζυγαριάς. Μολύβι βαρύ και οπλισμού καμάρια, μισθοφόρους πεινασμένους και διψασμένους για σάρκα και αίμα, όλα τούτα ήταν λαμπερά κοσμήματα στρατοπέδου, υπογραμμισμένα με τουρκική σίγουρη βούλα, που την καμάρωνε και τα διαφέντευε η Τουρκιά. Μέσα στο Μικροάλωνο του Κόσμου, το Μεσολόγγι, ήταν όλα παραμερισμένα τα της ζωής μαργαριτάρια, όλα, με πρώτο το γάλα της μάνας και του ανήμπορου τη βοήθεια. Το Μεσολόγγι κρατούσε άμυνα με πέτρες και ξύλα ενάντια στους...

Ο ωραιότερος αποκριάτικος χορός στο Ορφανοτροφείο "ο Σωτήρ"

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος η Διοίκηση του Ορφανοτροφείου Κεφαλονιάς "ο Σωτήρ", πραγματοποίησε τον Αποκριάτικο χορό της και πολύς κόσμος ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα αυτό. Χόρεψαν, τραγούδησαν και έπαιξαν με πολύ κομφετί, δοκίμασαν τον πλούσιο μπουφέ και μοίρασαν απλόχερα χαμόγελα και αγκαλιές. Η Πρόεδρος του Ορφανοτροφείου κα Βέρα Ζερβού έχοντας στο πλευρό της τα υπόλοιπα μέλη του ΔΣ, την Διευθύντρια και τους υπαλλήλους του Ορφανοτροφείου, καλοσώρισε τους παρευρικομενους, ενώ δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους επαγγελματίες και τους Συλλόγους που με χορηγίες τους, βοήθησαν στο να πραγματοποιηθεί και αυτός ο χορός των παιδιών. Στις μουσικές επιλογές ο Αχιλλέας Θωμάτος. ...και επειδή οι απόκριες συνεχίζονται και οι εκδηλώσεις είναι πολλές....Καλό ξεφάντωμα ! Από τα ΜΜΕ παρευρέθηκαν: LIXOURI.GR , Kefalonianews, Kefalonias, Kefalonitis