Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ηλίας Α. Τσιτσέλης | Ο Ιστορικός, Λαογράφος, Νομικός, Φιλόλογος από το Ληξούρι Κεφαλονιάς

 ΗΛΙΑΣ Α. ΤΣΙΤΣΕΛΗΣ

Ο Ηλίας Τσιτσέλης, γιός του Άγγελου Τσιτσέλη και της Ρεγγίνας Πινιατώρου, γεννήθηκε στο Πλατυμπόρο Παλλικής Κεφαλονιάς, το 1850. Γόνος οικογένειας πλουσίων και ευγενών, Ιταλικής καταγωγής, η οποία μετανάστευσε τον μεσαίωνα στην Πελοπόννησο και αργότερα στην Κεφαλονιά. Αφού πήρε τη βασική του μόρφωση στο νησί, σπούδασε νομικά και φιλολογία στην Αθήνα.

Μετά το πέρας των σπουδών του, ασχολήθηκε με την Ιστορία και τη λαογραφία. Η ευρεία γλωσσομάθεια του, αλλά και η οικονομική του κατάσταση, τον βοήθησαν να περιοδεύει, τόσο στην υπόλοιπη Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη. Ιδιαίτερα επισκεπτόταν, πνευματικά κέντρα, βιβλιοθήκες, μουσεία, κλπ, στην Ιταλία, όπου ερευνούσε και συνέλλεγε ιστορικά στοιχεία, που αφορούσαν την διοίκηση και τον πολιτισμό της Κεφαλονιάς, όταν αυτή τελούσε υπό Φράγκικη κατοχή και ιδιαίτερα την εποχή της Ενετοκρατίας. Επίσης, με την ακούραστη και συνεχή ερευνά του στα αρχεία των εκκλησιών, των Μοναστηριών, των βιβλιοθηκών και άλλων ιδιωτικών συλλογών, του νησιού, αλλά και της Επτανήσου, συνέλεξε και μελέτησε πλούσιο υλικό, ιστορικό, λαογραφικό, κοινωνικό και ηθογραφικό, το οποίο είχε σαν αποτέλεσμα στην δημιουργία μεγάλης αξίας συγγραμμάτων, κορυφή των οποίων υπήρξε το γνωστό και περίφημο έργο του τα «Κεφαλληνιακά Σύμμικτα».

Τα «Κεφαλληνιακά Σύμμικτα», το οποίο αποτελείται από τρείς ογκώδεις τόμους, αποτελούν μια πολύτιμη πηγή, πάνω στην ιστορία, τη λαογραφία και τις βιογραφίες επίλεκτων Κεφαλονιτών. Έχουν εκδοθεί, απ’ ότι γνωρίζω μέχρι στιγμής, ο πρώτος και ο δεύτερος τόμος. Ο πρώτος ο οποίος περιλαμβάνει, βιογραφίες, ιστορίες οίκων, δημοσιεύματα, εκδόθηκε από τον ίδιο τον Τσιτσέλη το 1904. Ο δεύτερος τόμος, στον οποίο περιέχονται, εκκλησιαστικά, η ιστορία μοναστηριών, χρονογραφίες, πολιτικά και στατιστικά σημειώματα, δεν πρόφθασε να τον εκδώσει ο ίδιος. Τα χειρόγραφα του όμως, τα είχε φυλάξει επιμελώς η οικογένεια του και εκδόθηκαν με την χορηγία του Βαλλιανείου Κληροδοτήματος Κεφαληνίας και την φροντίδα του Κοσμέτου Π. Φωκά – Κοσμετάτου το 1960. Οι δύο αυτοί τόμοι, επανεκδόθηκαν, το 1980, από την Αδελφότητα Κεφαλλήνων και Ιθακησίων Πειραιά. Ο τρίτος τόμος, είχε απλά σχεδιαστεί απ’ τον συγγραφέα. Θα συμπεριελάμβανε, τα γλωσσικά της Κεφαλονιάς, τα λαογραφικά δημοσιεύματα του Τσιτσέλη, και θα έκλεινε με αναλυτικό ευρετήριο και των τριών τόμων. Η ύλη του βρίσκεται διάσπαρτη. Άλλη δημοσιευμένη σε έντυπα της εποχής και άλλη στα χειρόγραφα κατάλοιπα του Ηλία Τσιτσέλη. Χρειάζεται πολλή και επίπονη δουλειά, για να συγκεντρωθεί όλο αυτό το υλικό και να εκδοθεί σε τόμο. Ας ελπίσουμε ότι κάποτε θα πραγματοποιηθεί, για να έχουμε ένα ακόμη πολύτιμο εργαλείο, για να πλουτίσουμε τις γνώσεις μας για τον αγαπημένο μας τόπο.

Ο Ηλίας Τσιτσέλης, είχε συλλέξει περίπου τέσσερις χιλιάδες παροιμίες, τις οποίες και δώρισε στον μεγάλο Έλληνα λαογράφο, τον ιδρυτή της επιστήμης της λαογραφίας, Νικόλαο Πολίτη. Υπήρξε συνεργάτης πολλών περιοδικών και ανταποκριτής σε διάφορες εφημερίδες. Ήταν ένας από τους τακτικούς συνεργάτες, του πολύ καλού για την εποχή του, περιοδικού «Παρνασσός», που εξέδιδε ο ομώνυμος σύλλογος, στο οποίο ο Τσιτσέλης, πάντοτε προέβαλε θέματα που είχαν σχέση με την Κεφαλονιά. Επίσης το 1877, είχε εκδώσει το «Γλωσσάριο» της Κεφαλονιάς.

Άνθρωπος με ιδιαίτερα λεπτά αισθήματα, με ευαίσθητη ανθρώπινη καρδιά, είχε γράψει και κάποια λυρικά ποιήματα, μερικά από τα οποία μελοποιήθηκαν. Θα αναφερθώ σε ένα που μιλούσε για μια ωραία νεαρή κυρία, απ’ το Ληξούρι, που πενθούσε και φορούσε μαύρα, με μαύρα μαλλιά και μαύρα μάτια. Το ποίημα αυτό μελοποίησε, ο Διονύσης Λαυράγκας, και είχα τραγουδηθεί πολύ.

Τα μάτια σου

Όταν τ’ ωραίο φόρεμά σου
εκείνο το κατάμαυρο φορείς,
και λες πως είναι η αγκαλιά σου
ολόμαυρη, αγρία καταιγίς,

τότε ρωτώ, ποιο άραγε απ’ τα τρία,
το φόρεμα, τα μάτια ή τα μαλλιά
έχουνε της μαυρίλας τα πρωτεία;
Κι ακούω από μέσα, Θέ μου, μια μιλιά.

Αχ ! το φόρεμα νεκρόν είναι χρώμα
και τα μαλλιά ποτέ τους δεν μιλούν,
μόνον τα μάτια έχουνε στόμα,
λένε πολλά, γλυτώνουν και χαλούν !

Ο Ηλίας Τσιτσέλης, ο «Σιορ Λιάς», όπως τον ονόμαζαν, ήταν πασίγνωστος στο νησί και αγαπητός σε όλους, που χαιρόντουσαν να τον συναντούν να τον χαιρετούν και να μιλούν μαζί του. Έχαιρε εκτίμησης τόσο στο Ληξούρι, όσο και στο Αργοστόλι. Άκρως Δημοκρατικό άτομο, στις βουλευτικές εκλογές του 1912, μετά από την παρότρυνση του Ελευθέριου Βενιζέλου, ό οποίος έτρεφε ιδιαίτερη εκτίμηση κι αγάπη για τον Τσιτσέλη, έθεσε υποψηφιότητα και βγήκε πρώτος βουλευτής, Κεφαλονιάς και Ιθάκης, όταν συνυποψήφιοί του ήταν έμπειροι τοπικοί πολιτικοί, όπως, ο καθηγητής Πανεπιστημίου Νικόλαος Αλιβιζάτος και ο πολιτικός και συγγραφέας, Θάνος Τυπάλδος Μπασιάς. Πέθανε το 1927 στο Ληξούρι.

Με ενέργειες της, η Αδελφότητα Κεφαλλήνων και Ιθακησίων Πειραιά, επί προεδρίας Παύλου Ι. Μαρκέτου, έστησε την προτομή του Ηλία Τσιτσέλη στο Αργοστόλι. Τα αποκαλυπτήρια της, έγιναν μετά από μια σεμνή τελετή στις 2 Ιουλίου 1967. Το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης κατεβλήθη από την Αδελφότητα, ενώ συνέδραμαν, το Σωματείο Κεφαλήνων Ν. Υόρκης «ο Αίνος», ο Ευάγγελος Μπασιάς, ο Παναγής Σολομός, ο Γρηγόρης Λιβιεράτος, οι Αδελφοί Τυπάλδου, ο Διονύσιος Τζανετάτος και Σπυρίδων Γασπαρινάτος. Την προτομή φιλοτέχνησε, εντελώς δωρεάν, για την καλλιτεχνική δουλειά του, ο Αθηναίος γλύπτης και φίλος της Κεφαλονιάς, Κωνσταντίνος Κόλλιας.

Ο τότε Δήμαρχος Αργοστολίου, Γεράσιμος Δανάτος, στην ομιλία του κατά την τελετή των αποκαλυπτηρίων, χαρακτήρισε τον Τσιτσέλη σαν «την πνευματική δόξα της Κεφαλονιάς», το έργο του τα Κεφαλληνιακέ Σύμμικτα, σαν «πολύτιμο πνευματικό θησαυρό», και τον ονομάτισε σαν τον «πατέρα της Κεφαλονίτικης λαογραφίας». Και πολύ σωστά !

Τελειώνοντας θέλω να κάνω μια πρόταση. Δεν γνωρίζω αν μετά την επανέκδοση, των Συμμίκτων, το 1980, από την Αδελφότητα Κεφαλλήνων και Ιθακησίων Πειραιά, έχει γίνει κάποια προσπάθεια από την ίδια ή από κάποιον άλλον φορέα, για την έκδοση του τρίτου τόμου. Όπως είπα και παραπάνω, αυτό είναι μια πολύ χρονοβόρα, επίπονη και εν ολίγοις τεράστια δουλειά, λόγω του ότι το υλικό είναι διάσπαρτο. Η ομάδα μας, (το κομπόγιο) θα μπορούσε να προσπαθήσει κάτι τέτοιο; Νομίζω ότι, όσοι ασχολούμαστε με αυτή την ομάδα, με μόνο κίνητρο την αγάπη μας για την ιστορία και τη λαογραφία του νησιού μας, την οποία θαυμάζουμε και στην οποία πιστεύουμε με όλο μας το είναι, μπορούμε να οργανώσουμε και να κατορθώσουμε πολλά. Ακόμη κι αυτό, όσο κι αν μας φαίνεται ακατόρθωτο. Μπορούμε να αρχίσουμε ανάβοντας έστω, τη πρώτη σπίθα. Τι λέτε δεν το ψάχνουμε σιγά - σιγά;

Σπύρος Δ. Ματιάτος

Σημ.: Θεώρησα καλό, να κάνω αναφορά σε μια μεγάλη μορφή των γραμμάτων της Κεφαλονιάς, που διέθεσε τις γνώσεις του, το μόχθο του και τον πλούτο του, για την ιστορική έρευνα και την προβολή της Κεφαλονιάς. Τον ιστοριοδίφη Ηλία Τσιτσέλη.

Δεν γνωρίζω αν έχει γίνει απ’ την ομάδα, άλλη σχετική ανάρτηση. Θα το επιχειρήσω και θα κλείσω την ανάρτησή μου κάνοντας και μια πρόταση.

Πηγές: Κεφαλληνιακά Σύμμικτα. «Σημείωμα για την Ανατύπωση»
Ηλίας Τσιτσέλης, Τα αποκαλυπτήρια της προτομής του εις Αργοστόλιον.

 

Πηγή: Κομπόγιο ιστορίας Κεφαλονιάς & Ιθάκης

tsitselis ilias2

Η προτομή του Ηλία Τσιτσέλη στο Αργοστόλι.
Φωτ. 1967. Αρχείο Σπύρου Ματιάτου.
Η προτομή του Ηλία Τσιτσέλη στο Αργοστόλι3
Ότι απέμεινε από το σπίτι του Ηλία Τσιτσέλη στο Πλατυμπόρο Παλικής.
ilias tsitselis
Κεφαλληνιακά Σύμμικτα. Πρώτος τόμος.
Φωτ. Σπύρος Ματιάτος
ilias tsitselis2
Κεφαλληνιακά Σύμμικτα. Δεύτερος τόμος.
Φωτ. Σπύρος Ματιάτος
glossario

Το "Γλωσσάριον Κεφαλληνίας"

Η συλλογή περιλαμβάνει εκατοντάδες λέξεις του τοπικού γλωσσικού ιδιώματος της Κεφαλονιάς με ερμηνεία στη νέα ελληνική. Κατά τον ίδιο τον συγγραφέα, η αποθησαύριση αυτού του γλωσσικού υλικού, των "ζώντων στοιχείων και μαρτυριών του εθνικού βίου", προορίζεται για, αφενός, την ακριβέστερη επεξεργασία από τους ειδήμονες αλλά και ως "τεκμήρια τρανώτατα της από των αρχαίων Ελλήνων αμφισβητηθείσης [από τον Φαλμεράϋερ] ποτέ γνησίας των νεωτέρων Ελλήνων καταγωγής". Πέρα από την αυτοτελή, φιλολογική αξία της, η συλλογή έχει και πολιτική σημασία, "εξ ου βεβαίως μέγα θα προκύψη το εθνικόν όφελος": "διατρανούται πανταχού αναλάμπων ο γνησιώτατος της νήσου ελληνικώτατος χαρακτήρ".

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Δ.Σ. Δήμου Ληξουρίου για τις Εργατικές Κατοικίες

Εργατικές κατοικίες και Αλιευτικό Καταφύγιο Αθέρα ήταν τα δυό θέματα που απασχόλησαν για περισσότερες από 4 ώρες το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας, χτες βράδυ. Μεγάλη η προσέλευση τόσο των ιδιοκτητών των εργατικών κατοικιών, όσο και των Αθεριάνων που περιμένουν να βρουν λύση στα προβλήματα τους. Σε αυτήν την ανάρτηση θα αναφέρουμε μόνο για τις εργατικές κατοικίες.... Με τον Διονύση Αραβαντινό να επισημαίνει, απευθυνόμενος στην Δημοτική Αρχή, ότι 4 μήνες είναι πολύς χρόνος για να μελετηθεί και να συζητηθεί το μείζον θέμα των Εργατικών Κατοικιών. Επί 6 χρόνια, περιμένουμε να δούμε αν αλλάξουν οι συντελεστές δόμησης, ποιός είναι υπεύθυνος για την κατεδάφιση των κόκκινων κτηρίων των Εργατικών κατοικιών, κλπ, συνεχίζει ο κ. Αραβαντινός. "Ο νεοεκλεγέντας Βουλευτής θα έπρεπε σήμερα να είναι εδώ. Θα έπρεπε να έχει γίνει μιά συνάντηση με όλους τους παράγοντες οι οποίοι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για να δοθεί λύση στο πρόβλημα των εργατικών. 38 από τις 54 κατοικίες είναι υπό κατεδ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΣΥ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ 2020

Το φαίνεσθαι και το είναι της απορροφητικότητας!! Η μάχη των εντυπώσεων και των αντιπαραθέσεων περί απορροφητικότητας των κονδυλίων, ανάμεσα στην Περιφερειακή Αρχή της ΝΔ-ΚΙΝΑΛ και στην αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, καλά κρατεί. Επισκέψεις, συναντήσεις, φωτογραφήσεις,  μεταφέροντας ο ένας τις ευθύνες στον άλλο, διεκδικώντας ο καθένας για λογαριασμό του,το ρόλο του καλύτερου διαχειριστή. Κρύβοντας ότι η ανυπαρξία, οι καθυστερήσεις σε έργα υποδομών έχουν να κάνουν με την πολιτική , βάση της οποίας οι πόροι, το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης της Τοπικής Διοίκησης, το πλαίσιο που κινείται ο προϋπολογισμός της Π.Ι.Ν. είναι προσδιορισμένο μέσα από  το Μεσοπρόθεσμο 2018-2022. Κρύβοντας ότι η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση, η ιεράρχηση πόρων από ΠΔΕ και ΕΣΠΑ είναι συστατικό στοιχείο της πολιτικής, ΕΕ και έχει προτεραιότητα, τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων . Πολιτική που προχωράει ταχύτατα η ΝΔ, προετοίμασε ο ΣΥΡΙΖΑ και πρ

Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς

    Ο Αλατισμένος Σταυρός της Λευτεριάς                                                 Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός  Αντιβούιζαν τα μεγάλα τουρκικά κανόνια για να πέσει το Μεσολόγγι στα χέρια του Ομέρ Βρυώνη και του Κιουταχή. Πλησίαζαν Χριστούγεννα του 1822… Το ζύγι ασύμμετρο στους δίσκους της ζυγαριάς. Μολύβι βαρύ και οπλισμού καμάρια, μισθοφόρους πεινασμένους και διψασμένους για σάρκα και αίμα, όλα τούτα ήταν λαμπερά κοσμήματα στρατοπέδου, υπογραμμισμένα με τουρκική σίγουρη βούλα, που την καμάρωνε και τα διαφέντευε η Τουρκιά. Μέσα στο Μικροάλωνο του Κόσμου, το Μεσολόγγι, ήταν όλα παραμερισμένα τα της ζωής μαργαριτάρια, όλα, με πρώτο το γάλα της μάνας και του ανήμπορου τη βοήθεια. Το Μεσολόγγι κρατούσε άμυνα με πέτρες και ξύλα ενάντια στους ανέμους της Τουρκιάς, κι ομοίαζε μικρή σταγόνα, πόκρυβε μεγάλη δύναμη. Το ξεσκλούδιον ρούχο των Μεσολογγιτών, γινόταν στη μάχη συμπαγές βελούδο, ασπρογάλανο, ωσάν της Σημαίας μας τα χρώματα.  Κι ήρθε ο ποιητής, καλεσμένος από Άνωθεν…, ο μεγάλος Διονύσ